Razstava Franca Zavodnika

V marcu je v Kregarjevem in Meršolovem atriju na ogled razstava fotografij in skulptur Franca Zavodnika.

Za razstavo v Kregarjevi galeriji  je Franc Zavodnik pripravil izbor barvnih fotografij večjega formata (70 x 100 cm in 50 x 70 cm) in deset skulptur t. i. vižmarskih šopkov ter jo naslovil V hiši nasprot’ sonca je Gospod doma. Fotografije so nastajale v letih 2020–2022, torej v obdobju epidemije korone, ko se je življenjski ritem upočasnil in so bile mestne ulice izpraznjene. Franc Zavodnik je tako spremenjeno podobo mesta začel odkrivati na sprehodih ob Ljubljanici, ko je v fotografski aparat lovil odseve mostov in okoliških stavb na rečni gladini. Očaranost nad posrednimi podobami dreves, stavb in arhitekturnih delov, ki jih je svetloba risala na vodni površini, ga je spodbudila k fotografskemu beleženju teh doživetij, ki so v njem odpirala ne le nov zorni kot pogledov na mesto in njegovo podobo, temveč tudi odstiranje novih možnosti v obdelavi fotografskih posnetkov. Nikoli do konca ulovljiva in vseskozi spremenljiva igra svetlobe in sence, barvnih odsevov in prelivov ga je vodila od širokih pogledov do vedno bolj detajlnih elementov in njihovih povečav, ki so razkrivali nove poglede oz. nove podobe – le-te so se sicer navezovale na izseke iz zunanjega sveta, a so v vešči fotografski obdelavi postajale vedno manj konkretne in se spreminjale v svetlobne arabeske in slikovite barvne kompozicije s poudarjeno razpoloženjsko, estetsko ali duhovno noto. Rečna površina je tako postala svojevrstno čarobno ogledalo, v katerem je Franc Zavodnik razbiral pomensko in oblikovno raznolikost in bogastvo podob ter jih v svetlobnih zapisih nato radodarno ponudil tudi drugim. Da se mu je ob tem odprl nov pogled na svet okrog njega, na najbolj vsakdanje in t. i. samoumevne stvari, se kaže tudi v tem, da je začel postajati pozoren na predmete in materiale ob poti ter v njih razbirati še drugačne pomene: ne kosi lesa in kamni, temveč tudi zarjaveli kovinski deli, odpadne žice in vijaki so se v njegovih ustvarjalnih rokah začeli spreminjati v pravcate kiparske skulpture, in tako je nastala serija jaslic, jadrnic, koronskih šopkov … Za tokratno razstavo je izbral t. i. vižmarske šopke, ki so nastajali v zadnjih dveh letih in za katere je material našel na odstavnih železniških tirih med Vižmarji in Šentvidom.

Akademik prof. Andrej Jemec je o fotografijah Franca Zavodnika zapisal, da nam “izjemno velike povečave razkrivajo fantastične motive Zavodnikovih zelo osebnih estetskih zornih kotov. Ti so se skozi čas oblikovali do svojske osebne prepoznavnosti. Serija zelo različnih pogledov na preprosti svet, na površino reke, morda kake luže po dežju, v kateri Zavodnik vidi odseve in nam jih posreduje iz svojega lastnega videnja in subjektivnega doživetja. In tako iz pogledov na povsem nepomemben motiv v naravi nastajajo čudežne pokrajine, ob katerih se ne vprašujemo, kaj pomenijo oziroma kaj predstavljajo. So natančno tisto, kar Franc Zavodnik vidi in nam pokaže: vsepovsod okrog nas je bogastvo vidnih doživetij, ki so zaradi svoje resničnosti tudi lepa.”

Razstavo fotografij in skulptur v Galeriji Staneta Kregarja Franc Zavodnik posveča vižmarskim in šentviškim mizarjem.

Razstavo fotografij in skulptur je v četrtek, 13. marca, odprl ljubljanski škof dr. Anton Jamnik, ki je v svojem nagovoru zbrane spodbudil, naj sledijo umetnosti, ki lahko prav na poseben način v naša življenja prinaša upanje, s čimer se je dotaknil tudi tokratnega svetega leta. Življenje in delo g. Zavodnika je na odprtju predstavila podpredsednica Društva Blaž Potočnikova čitalnica, Andreja Bečan. Kot domačina in člana Društva Blaž Potočnikova čitalnica, ki ga dobro pozna, ga je predstavila z naslednjimi besedami:

“Franc je človek z iskro v očeh, v vsakem trenutku. Ko govoriš z njim, imaš občutek, da je energije na pretek, v mislih imam življenjsko energijo. Ne pleteniči z besedami, je mož dejanj. Stvari je potrebno izpeljati še danes, ne čakajmo na jutri.  Hitro lahko opaziš njegove odlike, kot so točnost, urejenost, odgovornost in vsestranskost, ki jim v srečanju z njim nevede začneš slediti. Vsestranskost v širokem pomenu besede. V opisovanju samega sebe je skromen, potrebna so vprašanja, ob katerih se odprejo zgodbe, ki mu ožarijo obraz. Kljub temu da se v dnevu zvrstijo številne akcije in reakcije, v katere je polno vpleten, pravi, da ima vedno čas, saj je upokojenec. Prijeten sogovornik, tihi umetnik, od katerega odideš obdarjen.”

Glasbeni program ob odprtju sta z odlično glasbeno interpretacijo oblikovali pevki jazz petja Glasbene šole Matije Tomca iz razreda prof. Sandre Klemm Zoja Kern ob spremljavi Sebastjana Perovnika in Amber Bervar ob spremljavi prof. Mihe Klemenca.

Razstava bo na ogled do 15. aprila v Kregarjevem in Meršolovem atriju. Vabljeni!

Franc Zavodnik (1953) se je rodil v Ljubljani v mizarski družini, njegov ded je leta 1922 ustanovil mizarsko zadrugo Lipa v Šentvidu. Prvi dve leti so živeli v Gunljcah, nato so se preselili v Vižmarje. Končal je srednjo tehnično šolo za lesarstvo v Ljubljani in se vključil v domačo mizarsko delavnico, v kateri je delal vse do upokojitve, sedaj pa delo nadaljuje sin Boris.
Umetniško žilico so v njem prebudile slike, ki so visele doma na stenah, največjo zaslugo za oblikovanje njegove umetniške identitete pa je imel akademski slikar Janez Bernik, za katerega je izdeloval okvirje za slike; skupaj sta kiparila, učil ga je kompozicijo, opozarjal na napake, večkrat je bil za Franca kritično oko pri fotografijah – po njegovih besedah je pri njem naredil likovno akademijo. Ob Janezu Berniku in drugih slikarjih je zorel ter ob njih odkrival lastno ustvarjalno plat. Že kot osnovnošolec se je začel ukvarjati s fotografijo, motive je iskal v naravni in kulturni krajini slovenskih dežel, tako so nastajali cikli kozolcev, kapelic in znamenj ob poteh …

Fotografskih veščin, analogne in digitalne tehnike se je učil ob dolgoletnem prijatelju Francu Strehovcu, vodji fotografskega laboratorija na RTV Slovenija. Ob opazovanju okolice je v naravnih in dosluženih materialih prepoznaval različne pomenske asociacije, odkrival možnosti za ustvarjanje kiparskih del in tako so začele nastajati jaslice iz naravnih materialov, razpela, šopki, ladjice in druge skulpture, ustvaril je celo spomenik Corona 19–20, ki ga je postavil v Vižmarjih. Prvo razstavo fotografij je postavil na ogled leta 1983 v Stanežičah, na kateri se je predstavil s slikovitimi podobami slovenske krajine. V zadnjih letih je večkrat razstavil svoje skulpture in fotografska dela v Šentvidu in Trnovem. Za vsako razstavo je vedno tudi sam vešče poskrbel za kiparske podstavke in izdelal okvirje za fotografije.

Franc Zavodnik je leta 2021 pomembno prispeval k opremljanju muzeja šentviških mizarjev v Guncljah, ki nosi ime Spominska mizarnica. Dejavno se je vključil v Društvo Blaž Potočnikova čitalnica in leta 2022 poskrbel za galerijsko ureditev prostora Četrtne skupnosti Šentvid; nastal je lep razstavni prostor Galerija Gunclje, ki od novembra 2022 (ko je bila na ogled pregledna razstava njegovih fotografij in skulptur) gosti razstave lokalnih in drugih umetnikov – za organizacijo in postavitev razstav v Galeriji Gunclje z izjemno zavzetostjo in predanostjo skrbi Franc Zavodnik.

© 2018 Zavod sv. Stanislava. Vse pravice pridržane.

Zavod sv. Stanislava Skip to content